Vennligst vent...

Innherred Mikroflyklubb

Google PageRank Checker
Klikk her for å følge oss på Facebook!
Byggmakker
 
 
Acousticom
 
Lindseth reklame
 
Mekonomen
 
Steinkjer Kino - Program
 
Steinkjer Fargesenter
 
Steinkjer Varme og Hyttesenter
 
TESS Steinkjer
 
Steinkjer Hobby, mindre fly, like moro!
 
UNO IT
 
 

 

   

Hangarprosjektet

Innherred Mikroflyklubb i samarbeid med Snåsa Flyklubb demonterte et 62 x 13 meter langt drivhus helga den 18. og 19. september 20 10. Det var mye arbeid, og en utrolig flott arbeidsgjeng som møtte opp og jobbet langt over hva som kan forventes på en dugnad! Vi har sagt det før, og vi sier det igjen, det er i flymiljøet i Innherred du finner de beste folka!

Fra Innherred Mikroflyklubb ønsker vi å takke Marvin, Jonny, Roar, Geir Arthur, Jan Arne, Oddvar, Rune og Harald for en usedvanlig flott innsats. Og vi skal ikke glemme all hjelpa vi fikk fra Snåsa Flyklubb heller, Stein Erik, Kjell, Jon Petter, Ola, Håkon, Børge og Leif Kåre.

Klikk HER PÅ DENNE LINKEN for å se bilder og video fra helgens strabaser!

 

Grunnarbeidene ble startet den 20 mai, med gravestart den 22 mai 2011. Bidene under viser Jonny Reinsberg i full gang med å svinge grabben for å grave grøfter for støping. Byggene bygges på pillarer med golv av maskingrus. Det vil bli lagt fuktsperre slik at vi slipper at fukten slår opp inn i hangarene. Støyping av plate var ikke aktuelt for grunneieren, og det respekterer vi. Prisen på slike bygg er dyre nok allikevel om vi ikke skal støpe to plater på 130 m2 hver også.

Grunnen er leiraktige masser som er fine å grave i, så grave-jobben ble gjennomført på en dag. Planen er å støype i løpet av en ukes tid slik at grøftene kan fylles fort. Etterpå blir det tilkjøring av masser for planering slik at vi får et platå litt over terrenget som skal bli gulv i byggene.

Arbeidet gjøres i samarbeid med byggmester Harald Tangvold, med i hovedsak er det dugnadstimer for å reise byggene.

Det har vært en del oppmålingsarbeid med salinger, grunnarbeid og forskaling før vi kan kjøre første støyp. Denne er planlagt på mandag, og da er det pillarrør, oppfylling og isolasjon som skal til før vi starter planeringsjobben med golv!

Status på prosjektet etter en periode med dårlig vær og mye arbeid i sølete grøfter er at vi er ferdige med støyping av pillarer, siste støp gjøres 27. Juni. Det er innkjøpt materialer over en lav sko i det siste, så nå er vi klar for å reise byggene. Grunnarbeider i leire er alltid en skitjobb, spesielt om det er mye regn. Men nå etter flere dagers arbeid med støpekasser, graving og armering så er vi kommet oss opp i øverste etasje, over bakken! De siste fyllmassene tilkjøres i midten av Juli, og det planeres i løpet av en ukes tid.

Arbeidet går som planlagt, dugnadsinnsatsen er formidabel og alle er entusiastiske på at vi skal bli ferdig til høsten.

Selve bygget er et elementbygg som er tildels raskere å montere enn standard bindingsverksbygg. Men selv om det er en god del arbeid igjen så er vi fornøyd med framdriften.

Under er noen bilder fra oppmålings og støpeprosessen, disse bildene viser i stor grad hvem som er hovedkreftene i byggearbeidet Jan Godejord, Jonny Reinsberg og Harald Tangvold, selv om både Harald Sakshaug, Rune Grande og Roar Grindberg har vært med noen timer de også. Å stå 5 timer i en leirgørft og avrette og sette opp forskaling, kan både Jan, Johnny og Harald skrive under på at er hardt arbeid.

     
   

Bildene som er listet opp her,
viser arbeidet med å sette opp
salinger og støype fundament.

Vi valgte å støype i rør for
pillarer, og opplevde at de
rørene som er av papp var
litt svake og løste seg opp. 

(Klikk for større bilder)

Midt i ferien nå har det vært lite flyging, men det har vært mye hangarbygging. Reisverket på en av hangarene har allerede blitt reist, og det andre kommer igang nå når folk etterhvert kommer tilbake fra ferie. Det er et gedigent stykke arbeid dette, men det er sårt tiltrengte hangarplasser til flyene i klubben. Det viser seg naturlig å dele arbeidet slik at Jan/Jonny reiser det ene bygget, mens Roar/Harald reiser det andre. Som klubb har flere av medlemmene deltatt i arbeidet underveis, og slik vil det vel bli framover også selv om vi er inndelt i to arbeidslag.

   
   
(Klikk for større bilder)

Bildene ovenfor viser status på prosjektet i slutten av Juli begynneslen av August. Det er mye arbeid, men det går virkelig framover! I den første uken av august er statusen på hangar 2 (øverste nybygg) at reisverket er påbegynt platekledning. Det var stor flyaktivitet på flyplassen lørdag den 13 August da det siste bildet ble tatt, men så slo det inn med tildels mye vind som satte en effektiv stopper for både fly og byggeaktiviet for en periode.

     
   

(Klikk for større bilder)

Bildene ovenfor er tatt på søndag 21 august, hvor Jonny, Jan, Roar og Harald slo ferdig taket. Jobben som påstartes nå er å bygge ferdig fronten med porter og bardunering. Vinden i området kan være sterk, og med en så stor portåpning bardunerer vi framsiden av bygget. Det vil utover uka bli jobbet med å stive av bygget, før vi dekker det med plater foran og bak. Siden dette delvis er et elementbygg i aluminium, og delvis bygges som bindingsverk på stedet, så må en del løsninger kommer til etterhvert.

     

Bildene ovenfor viser status lørdag 27. August, hvor hele hangaren er platekledd. Vi avventer nå noe masser slik at vi kan få fyllt inn og nivelert terrenget inne i hangarene. Når vi nå er ferdig med denne, så står neste bygg for tur. Tiden går fort, men vi håper å ha så mye som mulig ferdig før det blir vinter!

     

Bildene ovenfor viser status lørdag 1. oktober. Hangar 3 er stort sett ferdig, og det monteres porter i disse dager. Bildene til høyre viser Hangard 4 som er på gang. Aluminiumsramma og veggene er ferdige, så får vi se hvor langt vi kommer utover høsten med råbygg og platekledning.

Hangar 3 meldes ferdig nå med porter og alt senhøsten 2011. Fly er allerede parkert og den er tatt i bruk. Jan, Paul og Jonny har stått på for å bli ferdig nå utover senhøsten!

Vi er særs fornøyde med disse hangarene, og det ligner på at vi klarte å få til 260 m2 med hangarplass for under 90.000 kroner!

Det vil være husrom for 2 fly i hver hangar, men det er veldig mulig å vinterlagre 3 fly i hver om man plasserer flyene litt nøye.

All ære til de som var med og bygget disse hangarane i sommer. Uten den innsats både økonomisk og med arbeidsinnsats hadde ikke dette vært mulig!

Arbeidet med Hangar 4 har fortsatt utover høsten, men det begynner å bli mørkt tidlig, og været er ofte ikke optimalt nå utover høsten. Vi har komplettert og bygd aluminiumsramma, og sikret råbygget for vinteren. Så får vi komme sterkere tilbake neste år med å gjøre den siste ferdig.

 

Hangar 4 tar form

 

Hangar 3 ble ferdig i 2011, og to fly har flyttet inn. Hangar 4 sto brakk i en periode, dugnadspresset har vært stort og vi trengte å bruke tiden på å fly litt også.

Men nå er vi i gang igjen, og har kompletterert den siste hangaren klar for vinteren. Vi har fly i kø som trenger plass, og det er trangt i hangarene våre. Etter et noen år med store dugnadsarbeid er det alltid litt tregt med den siste jobben som må til. IMFK har bak seg 3 år med dugnadsarbeid: oppbygging og restaurering av klubbhus, riving av gartneri og oppbygging av Hangar 3 før Hangar 4 ble komplettert nå i år.

Det har vært ganske bra med dugnadsånd de første to årene, men det har gått litt trått i år, og vi ble nødt til å betale arbeidsfolk på timebasis for å komme i mål her på slutten. Vi er en liten klubb, men vi er uansett fornøyde med det vi har fått til de siste tre årene!

De fleste av oss er medlem i klubben for å fly, og vi kan nå se framover til flere år med flittig bruk av klubbhuset og hangarplassen for de 4 til 6 flyene i Hangar 3 og Hangar 4. Vi kjenner på at det er godt å være ferdig, og at vi nå kan kose oss med å bruke det flotte anlegget vi har bygd egenhendig de siste årene.

Vi har klart oss helt uten å låne penger i bank, og det er 4 medlemmer som har i samarbeid med klubben bygd de to siste hangarene på dugnad både jobbmessig og kostnadsmessig. Klubben eier ca 40% av de to hangarene, mens 60% av bygningene eies på andel av 4 medlemmer som tilsammen har lagt i rundt 80.000 kroner.

Totalkostnaden på 2 ganger 138 m2 med hangarer ble litt i overkant av 135.000, og byggene har idag en teknisk verdi på rundt 380.000. Dette må vi si oss fornøyd med synes vi.

Vi er bra stolte over disse to byggene som startet som et drivhus "på rot", før de ble tegnet og søkt om til kommunen av en av klubbens medlemmer Harald Sakshaug. Det ble gjort et omfattende pengeinnsamlingsarbeid fra samme ildskjel, hvor vi via reklameinntekter fikk inn nesten 30.000 kroner. Klubben bidro med ca 20.000 fra oppsparte midler samt tippemidler fra grasrot utbetalingene.

4 medlemmer i klubben, Jan Godejord, Jonny Reinsberg, Roar Grindberg og Harald Sakshaug har i hovedsak stått for dugnadstimene som ligger på rundt 350-400 timer med arbeid totalt. Vi har fått hjelp av klubbens medlemmer underveis, spesielt av Geir Arthur Kalseth, Rune Grande, Frank Stenseth, Paul Kidell og Håkon Stenseth.

Byggematerialene er samlet sammen av gamle drivhus, brukte plater og hjelp fra fjærn og nær. En av klubbens medlemmer Jan Engan har hjulpet oss mye med å finne billige løsninger på byggematerialer. Sammen med Oddvar Hollås som tro til med plater for å kle veggene på Hangar 4 i gave til klubben. Om noen er glemt i rekken av direkte supre mennesker som gjorde at vi fikk til dette, så må dere ta kontakt med redaktøren, som da sporenstreks skal rydde opp i teksten og legge til de navn som mangler!

Nedenfor er en bildeserie for Hangar 4 som ble reist i 2012. De tre øverste takdragerne er fra drivhuset av aluminium som muliggjør helt åpent rom i full bredde på 13 meter. Med bakvegg av tre og bindigsverk fikk vi til rundt 12.8x10.5 meter innvendig hangarplass. Supert for to fly, med mulig vinterlagring for 3 om vi legger litt puslespill.


(Klikk på bildene for å se en større utgave)

Vi kan ikke annet enn å takke alle som arbeidet og brukte penger langt utover hva som kan forventes i en ideell flyklubb for å få til disse prosjektene som er beskrevet ovenfor. Nå  kommer tiden for å innkassere på den innsats som er lagt ned i penger og tid, ved at vi kan bruke et av norges flotteste anlegg for hobbyen vår!

Innherred Mikrofly Klubb,  , Henning Flyplass,  Pb. 2117,  7701 Steinkjer
Powered by Fuse Web