I år er rullebanen 16 meter bred.

Det har blitt plantet korn en del nærmere i år, slik at effektiv meter nok vil ligge på 16 meter ut september, og ikke 20 meter som det er oppgitt i dokumentasjonen til flyplassen. 

Pattern Henning Flyplass


Flyplassen i Henning


Vi har base oppe i Henning ved gården Langli. Der har vi flyene våre i hangaren, og Henning flyplass hvor vi opererer fra. Flyplassen ligger ca. 15km øst for Steinkjer langs riksvei 759.


Om du kommer med bil eller fly finner du flyplassen ved disse koordinatene:


63.931489, 11.590061‎ / +63° 55' 53.36"

+11° 35' 24.22" / 63°55.5336N 011°35.2422E


Flyplassen ligger i ganske åpent område helt ved nordspissen av Leksdalsvannet. Avkjørselen ned til flyplassområdet er ikke skiltet, men man kan se hangaranlegget fra riksvegen om man er litt oppmerksom. Nedkjørselen til flyplassen er på baksiden av gården, og man må krysse flystripa for å parkere. Besøkende bes se godt til begge sider før man kjører over flystripa med bil.


Flystripa er 470 meter lang og heller litt mot sør slik at vi tar av i nedoverbakke og lander i motbakke. Se baneprofil nedenfor. Take off er som regel alltid mot sør fra 24, om det ikke er alt for mye medvind. Vindpølsa er plassert ca midt på flystripa til øst. Om du skal lande på Henning Flyplass, vær oppmerksom på at det kan være turbulens bak låven ved 06 om det er østavind.


Klikk på bildet for å se et større bilde av pattern.


Bildet illustrerer et normalt mønster, men gir i grove trekk hvor man bør ligge under landing på Henning.


  • Pattern joines sørøst for plassen parallelt med banen.
  • Meld fra og kryss banen i 1000 fot, sjekk vindpølse og varsle evt personer på banen.
  • Sving til left downwind bane 06 eller right downwind 24 med mye vind fra sør.
  • Meld fra ved sving til finale.


For å redusere støy til våre naboer klatrer vi rett fram og ut minimum 500 fot AGL med avgang fra bane 06 og 24 før vi tar sving.


Det er flere flate jorder rundt landingsplassen som kan brukes som nødlandingsplass ved avgang og landing.


Merk at veien som krysser stripa ca 75 meter fra bane 24 kan være ujevn og bør unngås under landing, Må taxes over i rolig hastighet!

Det er områder i Henning vi ikke flyr over, og vi har områder vi bruker ved inn og utflyging.


Nødprosedyre for landing på vann


Elever betraktes i dette tilfellet som passasjerer og gis samme briefing.

  • Bruk av rednings- flyteutstyr som beskrevet i SPHB 8.0.4 kap. 3.5.9.
  • Finn best egnet plass å lande, nært land eller båt(er).
  • Send nødmelding og sett transponder 7700.
  • Sikre løse gjenstander hvis mulig.
  • Hvis tid, gjenta med passasjer/elev hvordan evakueringen skal gjøres (åpning/ditching av canopy osv).
  • Land i motvind med minst mulig bakkefart, helst parallelt med land.
  • La flyet steile helt ved berøring av vannet. (Ikke steil for høyt!)
  • Lås opp canopy/dør, men ikke åpne!
  • Stikka tilbake etter vannberøring, hold nesa høyt så lenge som mulig.
  • touch down med så lite energi som mulig (full flaps).
  • Unngå å havn på rygg.
  • Åpne canopy/dør ved touchdown
  • Evakuer.


Detaljer om flyplassen

Hvem passer rullebanen for?

Tre kategorier Sportsfly


  • Vektskift, også kalt trike eller motoriserte hangglidere.
  • Rorkontroll, også kalt 3-akse, som styres med stikke og pedaler akkurat som i et vanlig fly.
  • Gyroplan, også kalt Gyrokopter eller Autogyro. De minner om helikoptere av utseende, men fungerer på en helt annen måte.



Lettere småfly


Det har vært landet med MTOW på opp mot 1400 kilo i Henning. Men merk at det kan være humpete over veien som går over stripa oppe ved bane 24. Fly som lander på Henning må derfor vurdere å klare seg med den delen av stripa som er fra veien som krysser og ned mot bane 06.


Helikopter


Helikopter kan lande på Henning Flyplass etter avtale med grunneier.